Image caption appears here

Add your deal, information or promotional text

De 5 belangrijkste redenen om gisteren nog aan yoga te beginnen

  • 4 min leestijd

Dat yoga gezond is wist je wel. Maar uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt het zó gezond te zijn, dat het echt het overwegen waard is elke dag te beginnen met een goede zonnegroet (onderaan dit artikel vind je een handige video). Door al die voordelen die yoga biedt kun je wel stellen dat het regelmatig uitoefenen van yoga je leven absoluut een stukje gelukkiger kan maken. Hieronder daarom de vijf belangrijkste redenen om te beginnen + beginners tips.

1 - Yoga verbetert je flexibiliteit

De meest genoemde reden waarom mensen voor yoga kiezen is om 'flexibiliteit te vergroten'. Flexibiliteit is belangrijk om je lichaam gezond te houden. Er zijn veel yoga stijlen waaruit je kunt kiezen en zelfs de mildste stijl is al bijzonder goed om lekker lenig te blijven. Als je jong bent is dit belangrijk, maar uit studie blijkt dat yoga juist ook voor 65 plussers yoga ontzettend veel voordeel kan hebben. Want verminderde flexibiliteit is een natuurlijk onderdeel van veroudering en dat ga je op deze manier dus te lijf. Begin nu en je hebt er je hele leven plezier van.

yoga is gezond

2 - Yoga helpt bij stressvermindering en verbetert je mentale gezondheid

84% van de Amerikaanse volwassenen voelt de impact van langdurige stress. Het verlichten van stress is ook één van de meest genoemde redenen waarom mensen voor yoga kiezen. Dat komt wellicht ook doordat yoga naast de fysieke beoefening veel meer is dan dat. Denk aan meditatie, ademwerk en auditieve rituelen, zoals zingen en klankbaden. Daarvan is ook aangetoond dat ze spanning aanzienlijk verminderen en stress verlichten.

In een studie uit 2017 is zelfs geconcludeerd dat yoga(therapie) een heel effectieve alternatieve behandeling voor depressieve stoornis kan zijn.

ademwerk en yoga

3 - Yoga kan ontstekingen verminderen

Flexibiliteit en stressvermindering is al een dikke pré, maar dit is ook een héél goede reden. Een chronische ontsteking is vaak de voorloper van een ziekte. Hartaandoeningen, diabetes, artritis, de ziekte van Crohn en vele andere nare diagnoses zijn vaak gekoppeld aan langdurige ontstekingen. Na het bestuderen van 15 verschillende onderzoeken is een bijzonder gemeenschappelijk resultaat gevonden: yoga - van verschillende stijlen, intensiteiten en duur - verminderde de biochemische markers van ontsteking bij verschillende chronische aandoeningen.

4 - Yoga kan helpen om de slaap te verbeteren

Het lijkt wel een sales pitch zo, maar deze reden kan ik zelf ook beamen. Van yoga is aangetoond dat het zowel verbetert hoe snel mensen in slaap vallen als hoe diep ze in slaap blijven. Dit komt deels door de nawerking van lichaamsbeweging en de mentale rust en stressverlichting waar yoga voor zorgt. De yoga nidra stijl (ontspanningsyoga)  zou hiervoor nog het meest geschikt zijn.

Beter slapen door yoga

5 - Yoga kan je kwaliteit van leven verbeteren

De Wereldgezondheidsorganisatie definieert kwaliteit van leven als 'de perceptie van een individu van hun positie in het leven in de context van de cultuur en waardesystemen waarin ze leven en in relatie tot hun doelen, verwachtingen, normen en zorgen'.

Factoren die de kwaliteit van leven beïnvloeden zijn relaties, creativiteit, leermogelijkheden, gezondheid en materieel comfort. Al decennia lang beschouwen onderzoekers kwaliteit van leven als een belangrijke voorspeller van de levensduur van mensen én de kans op verbetering van patiënten wanneer ze worden behandeld voor een chronische ziekte of verwonding. Je raadt het vast al, onder andere het beoefenen van yoga kan je kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren.

Een leuke reminder voor aan de muur, deze leuke poster van Vissevasse met de hele zonnegroet-reeks erop. Praktisch én decoratief - Verkrijgbaar via Bol.com v.a. €16

Handige yoga beginners tips

Veel heb je niet nodig om te beginnen met yoga. Maar wil je je toch een beetje voorbereiden, dan hier een aantal handige tips. Draag vooral kleding waar je je lekker in voelt en dat hoeft echt niet mega fashionable te zijn. Draag een comfortabele sport BH, een top die niet over je hoofd gaat als je bukt en een legging of joggingbroek die hoog sluit. Blote voeten is het meest relaxt voor grip. Daarom is een eigen (goede) yoga mat is echter geen overbodige luxe. Een niet te dunne, ruime mat van goede kwaliteit, daar heb je jarenlang plezier van. Ook als je naar een yogastudio gaat is je eigen mat stiekem heel fijn - want hygiënisch. Zelf heb ik ook altijd een meditatiekussen en een dekentje bij de hand. Zo kan ik heel makkelijk mijn yogasessie afsluiten of afwisselen met een goede meditatie.

Begin eenvoudig met zonnegroetjes

Om aan yoga te doen hoef je dus echt niet wekelijks in de knoop te gaan liggen. Begin eenvoudig en rustig aan. Zelf ben ik wel fan van een serie zonnegroetjes in de morgen. Hier een handige how-to video om zelf ook aan die zonnegroet te beginnen. Want dat is in elk geval al een héle mooie eerste stap. Zoek je nog een héle fijne on- of offline yogastudio? Kijk dan eens naar Yogaseads in Den Haag.

  
Mariko Naber

Auteur - Mariko Naber
Mariko is het happy brain achter Happlify. Samen met partner Mark runt ze Sell your stuff online, branding agency Loaded ink BNO en Atelier Naber. Ze houdt van feel good, random acts of kindness, gehaktballen, chocolademousse, family time, zee, piña colada, sugar & spice and everything nice 💛 

 

Bron: Healthline | bevat gesponsorde linkjes | foto's: Nathalie GraingerGinny Rose Stewart, Ivan Rudoy, Anthony Tran

Laat hier iets vrolijks achter

Reacties worden even gecheckt voordat ze verschijnen.

Zoeken