Zo houd je je voornemens WEL vol (of begin met frisse moed opnieuw)!

Zo houd je je voornemens WEL vol (of begin met frisse moed opnieuw)!

Als we dit schrijven is het alweer de 6e week van 2021. Misschien had je dit jaar goede voornemens en is het gelukt om ze vol te houden. Good for you! Het kan natuurlijk ook zijn dat het (weer, *zucht*) niet is gelukt om ze vol te houden. We kennen dat gevoel: je neemt jezelf iets voor, het gaat een paar keer goed en dan komt de klad erin. En als je dat door hebt, kun je flink balen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want van een blije jou wordt de wereld een stuk leuker. Dus: laat je goede moed niet ondersneeuwen. Let's do this!

Geen stress, dit komt helemaal goed

Met goede voornemens kun je trouwens op iedere dag van het jaar beginnen, ook vandaag. Hoe je ze dan wel volhoudt? Door op een paar dingen te letten, namelijk:

  1. Focus op je doel, niet het middel
  2. Kies een voornemen waar je blij van wordt
  3. Geef jezelf een stok achter de deur
  4. Doe het niet alleen
  5. Bereid je voor
  6. Doe het in de morgen
  7. Vier je succes!

De uitgebreidere versie van het verhaal:

1 - Focus op je doel, niet het middel

Voordat je denkt 'ja duh': hier gaan veel mensen de mist mee in. Heel vaak wordt het middel tot doel gebombardeerd. Misschien heb jij dit onbewust ook wel gedaan, bijvoorbeeld als je jezelf tot doel hebt gesteld om: x kilo af te vallen voor de zomer, in mei 5 kilometer te kunnen hardlopen, iedere week aan yoga te gaan doen, <vul je eigen doel in>. Hoe mooi deze dingen ook klinken, het zijn geen doelen. Het zijn middelen om je eigenlijke doel te bereiken. Want als je een beetje aan soul searching doet, wilde je x kilo afvallen, omdat je in de zomer in die leuke jurk wilt passen. Of je wilde 5 kilometer kunnen hardlopen, omdat je al buiten adem bent als je achter je (klein)kind aan rent. En iedere week yoga doen, had je jezelf voorgenomen, omdat je je onrustig voelt. Volhouden begint bij een stapje terug doen en nadenken over wat je nou echt probeert te bereiken. In deze blog vind je een filmpje waarin Wendy uitlegt waarom dit nou zo belangrijk is als het gaat om sporten.

2 - Kies een voornemen waar je blij van wordt

Als je weet wat je doel is, kies je een middel -oftewel voornemen- waar je blij van wordt. Je doel is om in de zomer in die leuke jurk te passen. Je kunt verschillende dingen doen om dat doel te bereiken, bijvoorbeeld: op dieet gaan, sporten gericht op slanker worden, een goede kleermaker vinden die de jurk een beetje voor je uitlegt, met goede styling de jurk op een hele andere manier gaan dragen. Misschien was een dieet voor jou niet het middel waar je blij van wordt en houd je wel van sporten. Als je een voornemen kiest waar je blij van wordt, is de kans een stuk groter dat je het volhoudt. Datzelfde geldt voor het krijgen van een betere conditie: misschien hield je hardlopen niet vol, maar word je wel blij van touwtje springen, fietsen, zwemmen, of iets anders dat helpt om je conditie op te bouwen. Yoga vond je misschien lastig vol te houden, maar wat blijkt? Je kunt ook rustiger worden van iedere ochtend of avond 15 minuten schrijven, iedere dag een rustig rondje wandelen en focussen op de natuur, 2x per week een uurtje lezen, of naar klassieke muziek luisteren zonder iets anders te doen. En daar zit misschien iets tussen waar je blij van wordt. Lucky you! Zo komt het volhouden al een stuk dichterbij :)

3 - Geef jezelf een stok achter de deur

Deze is heel simpel: houd je goede voornemen niet voor jezelf, maar deel het. Begin ermee dat je het voor jezelf opschrijft en zo specifiek mogelijk, dus: mijn doel is rustiger worden, mijn voornemen is daarom iedere ochtend 15 minuten te schrijven. Deel je voornemen met je huisgenoten, vrienden, of anderen en vertel hen er regelmatig over. Dit vergroot de kans dat je volhoudt, want anderen kunnen ernaar vragen en je complimenten geven over je vooruitgang tot nu toe. Superleuk toch!

4 - Doe het niet alleen

Je kent het gevoel wel; jij hebt besloten gezonder te gaan eten en je huisgenoot eet voor jouw neus een pak van je favoriete koekjes op. Dat schiet natuurlijk niet op. Probeer anderen te vinden met wie je samen op kunt trekken. Misschien heb je wel een vriendin die ook 2x per week wil lezen en kunnen jullie elkaar vertellen wat je zo mooi vindt aan het boek. Of word je lid van een Facebook groep waar je mensen vindt die ook iedere dag een rondje gaan wandelen en die leuke foto opdrachten delen waaraan je mee kunt doen. 

5 - Bereid je voor

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk om vol te houden. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Plan bijvoorbeeld weken vooruit je lees- of luistertijd in je agenda in, om te voorkomen dat jouw goede-voornemens-tijd het sluitstuk wordt in je agenda en het er dus niet van komt. Zorg dat je in huis hebt wat je nodig hebt om op een plezierige manier aan je goede voornemen te werken. Ga je touwtjespringen, zorg dan voor een springtouw waar je blij van wordt. In een leuk kleurtje, met fijne handgrepen of een tellertje. Ga je schrijven, geef jezelf dan een mooi notitieboek cadeau. En leg je schrijfboek, koptelefoon, wandel- of sportoutfit of wat je maar nodig hebt alvast klaar de dag van tevoren. Dit helpt je eraan herinneren dat je actie gaat ondernemen. IdeeSpringtouw Premium - Verstelbare Jumprope - Roze Staal - €14,95
Springtouw roze

6 - Doe het in de morgen

Is je voornemen iets dat 1x per week actie nodig heeft? Doe het op maandag! Is er vaker actie nodig? Doe het in de morgen! Op die manier kun je de hele week of dag genieten van het gevoel dat je krijgt van succes. Want dat is het: je hebt deze week of deze dag weer je doel behaald. Whoop whoop! Bovendien is de wereld 's morgens prachtig...

7 - Vier je succes!

Heel belangrijk: vier je succes. Zorg dus dat je jezelf tussendoelen geeft. Kan er weer een knoopje dicht van die mooie jurk: dat is succes! Kun je 10 minuten met je (klein)kind spelen zonder buiten adem te raken: dat is succes! Heb je een maand lang iedere dag 15 minuten geschreven: dat is succes! Vergeet ook niet om je succes te delen met degene met wie je het samen doet (zie punt 4), want dan krijg je complimenten van jezelf en van anderen. Een dubbele dosis complimenten = een dubbele dosis endorfine (gelukshormonen). Kijk, dat motiveert om door te gaan! 

Wil je jezelf iets cadeau doen? Kies dan bijvoorbeeld voor heerlijk warme Esgii sloffen om na al je inspanning mee uit te rusten! Je vindt ze hier: www.esgii.nl
Esgii pantoffels van wol

Dan nog een laatste bonustip: wees niet te streng voor jezelf. Iedereen heeft wel eens periodes waarin het even niet lukt en nee, dat betekent niet dat het nooit gaat lukken. Start gewoon weer opnieuw, want met goede voornemens kun je iedere dag beginnen. Yes you can!

Heel veel plezier en succes gewenst! Wij geven je graag een compliment als we je succes voorbij zien komen. Liefs, Mara & Wendy

Mara en Wendy - Spiffy activeAuteurs - Mara en Wendy
De sportieve zussen Mara en Wendy runnen samen Spiffy active. Dat is een merk met duurzame en kwalitatieve sportkleding van Nederlandse bodem, verkrijgbaar in de maten 36 t/m 52. Hun missie is jou er goed uit te laten zien, zodat je met plezier en zelfvertrouwen beweegt. En dat lukt, kijk zelf maar.

 Houd je er ook van om anderen inspireren? Wil jij schrijven of visualiseren over het vinden van geluk in kleine, eenvoudige of logische dingen? Klik hier

Happy thoughts

Stond daar nog meer? Maak kans op deze awesome cadeau's
More happy reading Afwas-schuurspons cake recept

Laat iets vrolijks achter

Reacties worden eerst eventjes gecheckt

*best wel verplichte velden