Zo word je een ochtendmens (ook als je geen vroege vogel bent)!

Zo word je een ochtendmens (ook als je geen vroege vogel bent)!

Back to school en/of work... HOE DAN? Ben jij iemand die ’s ochtends het liefst een paar keer op ‘snooze’ drukt voordat je je bed uitkomt? Moet je elke ochtend haasten om op tijd te zijn voor je werkcall? En lijkt het je geweldig om met iets meer energie uit je bed te komen op de vroege ochtend? Met deze 5 tips kun jij – ook als niet-vroege vogel – een ochtendmens geworden.

Tip 1 - Zoek eerder je bed op

Het wordt best lastig om om zeven uur stralend naast je bed te staan als je de avond ervoor pas om drie uur onder de lakens bent gekropen. Een ochtendmens worden begint met op tijd naar bed gaan. Gemiddeld heb je zo’n 7-8 uur slaap nodig per nacht. Reken eens uit hoe laat jij ongeveer in bed zou moeten liggen als je om de gewenste tijd wilt opstaan. Dan kom je vast minder moe je bed uit ’s ochtends.

Het gaat misschien niet zozeer om vroeg opstaan, maar meer om vroeg naar bed gaan. Zo heb ik dat zelf ook ervaren toen ik van nachtbraker naar vroege vogel ging.

Tip 2 - Begin de dag rustig

Het fijne aan vroeg opstaan is dat je niet meteen van alles hoeft. Als je tien minuten vóór werktijd uit je bed rolt, kom je meteen in de stressmodus van volle inboxen, deadlines en mensen die iets van je moeten. Als je minimaal een uur opstaat voordat die hele ratrace begint, heb je juist de tijd om rustig wakker te worden.

Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreide douchebeurt nemen (deze fijne bananenshampoo maakt mijn douchebeurten nóg beter!). Of doe wat yoga-oefeningen op de vroege ochtend. Op YouTube zijn bijvoorbeeld fijne lesjes voor ochtendpilates of speciale ochtendmeditaties te vinden. Met een vrolijk yogashirt (ik vind dit shirt van Spiffy active uit de shop te gek!) maak je dat voor jezelf nóg leuker.

Extra tip: laat je telefoon nog even uit tot een half uur na het opstaan en vergeet niet om ’s nachts je wifi en internet uit te zetten. Dan word je niet wakker door enthousiaste collega’s die duidelijk wél vroege vogels zijn en om zes uur al aan het appen slaan.

Tip 3 - Snoozen is losen

Hoe ontzettend verleidelijk het ook is, vergeet de snooze-knop. Gebruik ‘m niet meer. Snoozen maakt je niet uitgeruster dan meteen je bed uit komen. Je bent namelijk al uit je slaapritme gehaald toen je wekker voor het eerst ging. Daarna zal je niet meer écht in slaap vallen. Elke keer dat je wekker opnieuw gaat, onderbreek je je slaapritme weer. Daar word je niet bepaald lekkerder wakker van. Het zorgt eerder voor nog meer onrust.

Leer jezelf dus aan om in één keer uit je bed te komen. Een handige truc daarvoor is om snoozen simpelweg onmogelijk maken door je telefoon of wekker buiten handbereik te zetten. Dan móet je je bed wel uit om je wekker tot bedaren te brengen. En als je toch al naast je bed staat, kun je net zo goed maar meteen de dag starten. Toch?

Tip 4 - Start de ochtend met een leuk vooruitzicht

Nu je niet meer vanuit je bed met je slaperige hoofd meteen in één of andere call hoeft te verschijnen, heb je tijd over voor leukere dingen. Stel jezelf altijd iets leuks in het vooruitzicht als je naar bed gaat, zodat je ’s ochtends een reden hebt om je bed uit te komen. Dat kan bijvoorbeeld een extra lekker ontbijtje zijn, een YouTube-filmpje dat je nog wilt kijken of het lezen van een paar pagina’s uit een boek. Als je ’s ochtends bij het opstaan meteen aan dat vooruitzicht kunt denken, wordt het ook al fijner om je bed uit te komen.

Voor mij persoonlijk is het ontbijt al een reden op zich om mijn bed uit te komen. Ik ben gek op feestontbijtjes en probeer bijvoorbeeld graag lekkere recepten uit het boek All Day Breakfast. De quote “Slapen is net als een tijdmachine naar het ontbijt” is op mij zeker van toepassing.

Tip 5 - Bereid je ’s avonds alvast voor

Als je je de avond van tevoren al voorbereidt voor de ochtend, dan móet je de volgende ochtend niet meteen van alles. Een fijn idee!

Leg bijvoorbeeld alvast je outfit voor de dag klaar, zorg ervoor dat je tas al is ingepakt of zet alvast heerlijke overnight oats in de koelkast. Dat scheelt je de volgende ochtend tijd, waardoor je niet meteen na het opstaan in de ratrace van huishoudelijke taken verzeild raakt, maar juist tijd hebt voor een fijn ochtendritueel en een goed ontbijtje.

Over ochtendrituelen en een ochtendmens worden gesproken: ken jij het boek Miracle Morning al? Als je nog niet overtuigd was dat je in de ochtend veel gedaan kunt krijgen, dan is dat boek hét bewijs. Een ideaal boek om te lezen op – je voelt ‘m al aankomen – de vroege ochtend.

💛 Extra tip - lees ook: 3 Simpele tips om je dag knetter energiek te beginnen

Vertel... ben jij een vroege vogel?

Over de auteur

Vaker Vrolijk
Romy Veul van Vaker Vrolijk
Tekstschrijver, taalfanaat, gek op kleur en zo vaak mogelijk vrolijk. Dat is wie Romy Veul in een notendop is. Op haar blog Vaker Vrolijk neemt ze je mee in haar positieve hersenspinsels. Dit altijd met een bescheiden dosis humor en lekker kleurrijke foto's.

 

Houd je er ook van om anderen inspireren? Wil jij schrijven of visualiseren over het vinden van geluk in kleine, eenvoudige of logische dingen? Klik hier

Happy thoughts

Stond daar nog meer? Hou het tiny
More happy reading Yvette van Boven recept: de lekkerste maissoep (ever!)

Laat iets vrolijks achter

Reacties worden eerst eventjes gecheckt.

*best wel verplichte velden