Minder prikkels, meer genieten? Deze apps en tips helpen je daarbij.

Minder prikkels, meer genieten? Deze apps en tips helpen je daarbij.

De hele dag worden we doodgegooid met prikkels. Oplichtende telefoonscherm, pop-ups voor je e-mail, nieuwsnotificaties of gewoonweg collega’s die ook tijdens het thuiswerken weten hoe ze je kunnen contacten. Prikkels, prikkels en nog eens prikkels. En dat mag soms best ietsje minder zijn. Gelukkig kun je jezelf daar een handje bij helpen. Deze apps zijn wat mij betreft goud waard voor meer prikkelvrije uren op een dag. 

Tip 1 - To Do

Uit het boek Fokking Druk leerde ik dat elke willekeurige gedachte die in je hoofd opkomt in feite een nieuwe “loop” is. Je opent nieuwe deurtjes in je hersenen en moet iets met die opkomende gedachte doen voordat-ie zich voor gezien houdt. Nu is er gelukkig een vrij simpele manier om zo’n willekeurige gedachte snel een plekje buiten je hoofd te geven: noteer ze. De app To Do is daar bijvoorbeeld superhandig voor. Schrijf de dingen op waarvan jij denkt “Daar moet ik nog iets mee”. Want het mooie is: zodra ze op papier staan, kun je ze mooi uit je hoofd zetten. 

Werp op een vast moment op de dag een blik op het lijstje met openstaande to do’s om die af te werken. Wordt je hoofd lekker leeg van. Gebruik je liever pen en papier? Check dan dit gloednieuwe Dik Braindump Blok. Een geweldig blok voor inspirerende overlegmomenten, de braindump-locatie voor al je taken, het blok om bruisende ideeën in te koesteren! Verkrijgbaar bij Paper-Time - €19,70
PAPER TIME DIK BRAINDUMP BLOK

Tip 2 - Forest

Als je bezig bent met een taak, is het natuurlijk fijn als je je aandacht ook echt bij die taak kunt houden. It’s all about focus. En dat krijg je voor elkaar met deze handige app. De app Forest helpt je om je telefoon er minder vaak bij te pakken. Je laat in deze app namelijk een boompje groeien in de tijd dat jij niet je telefoon erbij pakt. 

Lukt het je om je telefoon een half uur links te laten liggen tijdens een taak? Dan krijg je een mooie boom te zien. Als je je toch laat verleiden om op je telefoon te kijken, dan gaat je boompje dood. Een goede manier dus om steeds de verleiding te weerstaan dat je je telefoon er bij elke willekeurige gedachte of notificatie bij pakt. 

Een andere handige (en apploze) manier om te werken in tijdsblokken, is de Pomodoro-techniek. Je werkt dan met een (tomaat)wekker steeds een bepaald aantal minuten en houdt daarna een korte pauze. Vervolgens werk je weer dat aantal minuten, dan houd je weer een pauze, etc. Dat helpt je om productief en gefocust te blijven én om je broodnodige pauzes niet compleet te vergeten. 
Forest app

Tip 3 - Sleep Cycle

Slaap is nogal underrated. Ik had ook heel lang de gedachte dat alle tijd die je slapend doorbrengt afgaat van leuke of nuttige dingen doen. Verkeerd! Een goede nachtrust is juist hard nodig om beter bestand te zijn tegen prikkels en spanning van buitenaf. En om sowieso enigszins positief en productief de dag door te komen. Je slaapritme verbeteren, is iets waar de app Sleep Cycle je bij helpt. Deze app meet jouw slaapritme en laat de wekker op precies het goede moment afgaan. Zo ben je echt uitgerust voordat je je aan het prikkelgeweld van weer een nieuwe dag overgeeft. 

Leuk: op de website van Sleep Cycle vind je een realtime map met waar mensen gaan slapen en opstaan.
Sleep app

Tip 4 - Freedom

Helaas, mijn Android-telefoon kan deze app niet aan. Maar als iPhone-eigenaar ben jij de lucky bastard die hier wel gebruik van kan maken. Via de app Freedom kun je inschakelen dat je alleen om bepaalde tijden gebruik kunt maken van een specifieke app of website. Zo kun je instellen dat je overdag niet op Instagram mag spieken of dat je je e-mailnotificaties juist niet overdag maar wel ’s avonds ontvangt. Klinkt ideaal! 
Freedom app

Block
Gelukkig is er ook een soortgelijke uitkomst voor Android-gebruikers als ik: Block. Ook via deze app kun je, zoals de naam van de app al verraadt, bepaalde apps blokkeren om specifieke tijden. Bijvoorbeeld handig als je voornemen om niet meer na tien uur ’s avonds op Instagram te kijken elke dag weer mislukt. Met deze app gaat dat je wél lukken. 

Tip 5 - Insight timer

Mijn eigen grootste aanrader voor minder prikkels: start met mediteren. Ik dacht ook altijd dat dat maar spiriwiri-gedoe was. Maar stilstaan bij je gedachten en je ademhaling is juist hartstikke down-to-earth. Mij helpt het enorm om meer bij mezelf te blijven en het voorbijrazende verkeer, mijn drukke agenda of mijn continu oplichtende scherm even te laten voor wat ze zijn. En het enige wat je nodig hebt voor meditaties, is dus een handige app. Een gratis app zelfs. Met Insight Timer kun je heel veel gratis mindfulness-meditaties volgen. Je vindt in deze app zowel Nederlandse als Engelse meditaties en het aanbod is enorm. Dus, ik zou zeggen: geef meditatie een kans. 

Niet overtuigd? Kijk deze video eens van Headspace (ook een super toffe meditatie app!)

💛 Oh ja, wil je meditatie nog leuker maken voor jezelf? Investeer dan in een vrolijke en kleurrijke yogamat (deze leukerd bijvoorbeeld!). Komt goed van pas bij mindfulness, maar ook als je aan yoga doet. Want ja, ook yoga is een aanrader om prikkels meer langs je heen te laten gaan. 

Wat is jouw ultieme tip voor minder prikkels?

Over de auteur

Vaker Vrolijk
Romy Veul van Vaker Vrolijk
Tekstschrijver, taalfanaat, gek op kleur en zo vaak mogelijk vrolijk. Dat is wie Romy Veul in een notendop is. Op haar blog Vaker Vrolijk neemt ze je mee in haar positieve hersenspinsels. Dit altijd met een bescheiden dosis humor en lekker kleurrijke foto's.

 

Houd je er ook van om anderen inspireren? Wil jij schrijven of visualiseren over het vinden van geluk in kleine, eenvoudige of logische dingen? Klik hier

Happy thoughts

Stond daar nog meer? Hoe creatief ben jij? Doe de test!
More happy reading Midsommar vieren doe je zo

Laat iets vrolijks achter

Reacties worden eerst eventjes gecheckt.

*best wel verplichte velden