Soort van 'Back to school', liefst zonder al teveel spanning en gedoe

Soort van 'Back to school', liefst zonder al teveel spanning en gedoe

We leven in een rare tijd en ondanks dat de scholen afgelopen week weer begonnen zijn is alles nog verre van normaal. Vooral voor gevoelige kinderen brengt deze situatie extra spanning met zich mee. Waren ze eindelijk gewend aan het samenzijn thuis, moeten ze nu weer -onregelmatig- naar school.

Hoe zorg je er als ouder ervoor dat deze situatie weer enigszins snel het nieuwe ‘normaal’ wordt? Hoe help je je kind makkelijker om te gaan met alle veranderingen? Hierbij vijf tips die je een beetje op weg helpen.

Tip 1 - Maak een weekplanning

In deze onvoorspelbare tijd is het belangrijk met een goede weekplanning te werken. Een goede weekplanning geeft de nodige structuur en dit geeft gevoelige kinderen duidelijkheid en rust. Noteer op welke dagen je kind naar school gaat en wat er van hem of haar verwacht wordt op de dagen thuis. Maak de planning samen, zodat de weekplanning heel helder en duidelijk is voor je kind.

Vind je het lastig om zelf een geschikte weekplanner te maken? Kijk dan eens naar de Weekplanner van Gezinnig.

Tip 2 - Schermtijd terugbrengen

Als ouder maak ik mij er ook schuldig aan. Zeker op de dagen dat ik thuis aan het werk was zette ik de kinderen sneller even achter de tv. Het beeldscherm gebruik was daardoor de laatste weken flink toegenomen. Tijd om daar weer wat aan te doen:

  • Maak wekelijks samen met je kind afspraken over het beeldschermgebruik.
  • Zet minstens twee uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit.
  • Gebruik een timer om de tijd af te bakeren en te zorgen voor duidelijkheid.
  • Als de timer stopt gaat het beeldscherm uit.

Tip 3 - Bouw de dag rustig af

Om goed te kunnen slapen is (voor iedereen) het belangrijk dat je de dag rustig afbouwt. Na een stressvolle dag kan het inslapen en zelfs de hele nacht doorslapen een uitdaging zijn. Een vast avondritueel kan hierbij helpen, dit geeft je kind rust en houvast. Belangrijk is om het avondritueel simpel en voorspelbaar te houden. Geef je kind op tijd aan dat het bijna bedtijd is en werk dan een vaste volgorde af. Daarnaast kan het belangrijk zijn de dag even van je af te schrijven om te zorgen dat je hoofd leeg is voor je gaat slapen.

Een mooie manier om dit te doen is het bijhouden van een dagboek. Door vragen te beantwoorden sluit je de dag af en kijk je vooruit naar morgen. SlaapKlets! is een praktisch en leuk hulpmiddel om dat te doen.

Tip 4 - Geef je kind ruimte zijn emoties te uiten

Ook op school is er veel veranderd en dit brengt misschien de nodige emoties met zich mee. De aankomst op school is anders omdat ouders het plein niet op mogen en niet in de school mogen komen. Ook binnen school zijn er dingen anders dan eerst. Het is belangrijk om hier als ouder het gesprek over aan te gaan. Benoem de emoties die je bij je kind ziet en vraag ernaar. Luister naar je kind en erken de gevoelens. Alleen al door met je kind over zijn gevoelens te praten kan je wat spanning wegnemen.

Het is erg belangrijk voor kinderen om te leren omgaan met hun emoties. De Emotie Magneetkaart helpt ze de emoties te identificeren en stemmingen beter te begrijpen.

Tip 5 - Beweging

Het klinkt misschien gek maar ook nu is het heel belangrijk dat kinderen voldoende bewegen. Bewegen heeft namelijk veel voordelen. Het verminderd stress, het draagt bij aan een betere concentratie en bevordert een goede nachtrust. Door te sporten maken kinderen endorfine aan, dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het zorgt er voor dat we ons fijner voelen, beter kunnen ontspannen en het vermindert angsten. Dat kunnen we in deze periode goed gebruiken. Voor kinderen van 4 tot 18 jaar geld dat ze minstens 1 uur per dag matig intensief moeten bewegen (denk aan fietsen of trampolinespringen) en 3 x per week spier- ben bot versterkende activiteiten moeten doen (denk aan voetballen of tennissen).
Bron: Allesoversport.nl

Miste je wat in het rijtje of heb je zelf nog een tip? Laat dat dan zeker weten in een reactie. Veel succes de komende tijd weer. Stay safe! 

    Over de auteur

    Wendy van Kauwsiraden & meer
    Wendy woont met haar gezin in een klein Noord-Brabants dorpje. Na haar werk in de kraamzorg, thuiszorg en later de detailhandel besloot ze in 2016 fulltime aan haar webshop Moderne Moeders te werken. In 2017 kwam daar de webshop Kauwsieraden & meer bij, met een enorm assortiment aan unieke bijtsieraden en andere prikkelverwerkende producten.

    Houd je er ook van om anderen inspireren? Wil jij schrijven of visualiseren over het vinden van geluk in kleine, eenvoudige of logische dingen? Klik hier

    Happy thoughts

    Stond daar nog meer? Het wordt ook dit weekend 'gewoon' Midsommar

    Laat iets vrolijks achter

    Reacties worden eerst eventjes gecheckt

    *best wel verplichte velden